четверг, 8 января 2015 г.

Оптимистична тональнисть поезий збирки "Сонячни кларнети" П. Тичини

За природою свого таланту Павло Тичина належав европейському символизму з його прагненням до найтиснишого звъязку поезий з музикою. Збагативши философсько-естетични основи цього символизму дивосвитом украйнського фольклору, вин став одним з найяскравиших представникив словъянського модернизму. Спъяниння вид життя, универсальнисть и глибина мислення, розмах и динамика национального пиднесення — усе це притаманне поезиям збирки "Сонячни кларнети", яка вийшла у свит 1918 року. Виразно символичний образ йй назви видтворюе радисни тони природи, "омузичени" в сонячних променях кларнетив. Адже визначальний для поезий Тичини символичний образ Сонячних Кларнетив — це першооснова свитобудови, в який звук и свитло злити в нерозщепну еднисть. Але панивна роль для молодого Тичини все ж таки залишаеться за музикою. Його бачення й видчування, а також способи художнього зображення нерозривно повъязани з музикою. Для нього Всесвит — це музика, ритмичний рух:


Я був — не Я. Лиш мрия, сон.


Навколо — дзвонки згуки,


и питьми творчой хитон,


и благовисни руки.


Прокинувсь я — и я вже Ти:


Нади мною, пиди мною


Горять свити, бижать свити


Музичною рикою.


У цьому радисному гимни природи проявляеться вплив идей Р. Вагнера про те, що першоосновою всього живого и мертвого були музика, звуки, тони и фарби вично рухливой материй.


Поет висловлюе тугу модерной людини за розуминням загадки и складности цього свиту, закономирности його життя й природи:


Сизокрилими голубками


У куточках на вустах


Їй спурхнуло щось усмишками —


Й потонуло у души...


У ций свойй тузи поет доходить до пантейзму, до обожнювання природи та йй явищ. Однак природа у його поезиях не виступае як самоциль, вона е обовъязковою й основною частиною буття. Природа в нього зливаеться в одну цилиснисть, витворюючи полифонию звукив и тонив, що засвидчили психологичний стан людини, повной сподиваной радости:


Пробиг зайчик.


Дивиться —


Свитанок!


Сидить, граеться,


Ромашкам очи розтулюе.


А на сходи небо пахне.


Пивни чорний плащ ночи


Вогняними нитками сточують.


— Сонце —


Пробиг зайчик.


Отже, слово поета гармонизуеться з ритмом навколишнього життя, непомитно зливаеться з музикою. У поезиях Тичини зи збирки "Сонячни кларнети" постае единий образ людського щастя; едина функция слова — не передавати змист, а тильки озвучити радисть поета, заповнити простир миж спалахами авторського захоплення. Тому в цих поезиях думку пиднесено до ривня мистецького засобу, пиднесено так високо, що вона стае оберненою метафорою: замисть звичайного в метафори зображення абстрактного конкретним, навпаки, конкретне зображуеться абстрактним:


"...Думали, думали — наче море кораблями переповнилась блакить, нижнотонними..."


Або ще — "дзвин... пряде думки над нивами", "цвите веселка дум ".


Тичина "Сонячних кларнетив" — перший поет-оптимист у новитний украйнський литератури. Емоцийна, духовна атмосфера першого збирника поета забарвлена свитлим настроем, жаданням гармоний, найперше из природою, щира видкритисть души поета, сповненой неясних передчуттив. У поезиях переданий стан иснування людини, як спалаху, — иснування поза каноном, необхиднистю, примусом.


Це радисть у соби, довирлива радисть сподиваного свиту, ще не видкритого очам: "Не Зевс, не Пан, не Голуб-Дух — лиш Сонячни Кларнети" . П. Тичина в ранний поезий дав неповторний вияв новим художним тенденциям — символизму та импресионизму, збагативши йх оригинально перетвореними цинностями украйнського фольклору.



Оптимистична тональнисть поезий збирки "Сонячни кларнети" П. Тичини

Комментариев нет:

Отправить комментарий