Давно вже зарубцювалися рани вийни. Але народи нам’ять про ней живе, не слабшае биль втрат. Вични миж столить ти, що загинули в боях, славни у виках живи, безсмерти солдати; вси, хто смиливо йшов у бий, видстоюючи право на життя, свободу для майбутних. Нам, нащадкам переможцив над фашистською нечистю; все цикавише видкривати правду про ти полум’яни роки, и, ми звертаемось до мистецтва й литератури. Один з найкращих творив про вийну був написаний у часи Великой Витчизняной. Це киноповисть О. Довженка «Украйна огни». Письменник Шдеуха видзначив: «Украйна огни» - через шевченкивську перейнятисть автора всенародною трагедиею, за широтою охоплення материалу, глибиною и правдивистю зображення, за справди - таки шекспиривськими комедиями у наший литератури тих часив не мае соби ривного».
«Украйна в огни» - киноповисть - трагедия. Автор створив сценарий про людей простих звичайних, отих самих, що звуться у нас широкими масами, що понесла найтяжчи втрати на вийни, не маючи ни чинив, ни орденив. Вирний правди життя и власним гуманистичним идеалам Довженко чи не единий в усий тогочасний литератури порушив проблему простой людини. Свой гуманистични идей письменник реализував передусим через трагичну долю див-чини-полонянки, жинки в окупаций, наголошуючи, що «у вийни не жиноче обличчя». Геройчни киноповисти Олеся Запорожець и Христя Хуторна не стають на шлях активной боротьби, але в тий страшний круговерти насильства й аморальности, яка випала на йхню дол.., зберигають у душах ще не витоптани до кинця природни людськи почуття. Жорстока сили обставин виявилася сильнишою за йхни бажання й можливости, понивечила души, то чи варто судити йх ще й судом визволителив, чи не «найбильша мудристь в таких гирких дилах - слидувати за правдою, що послала людини щастя забуття лихого в доброму часи?» Устами Лаврина Запорожця Довженко закликав якщо й судити людей, то «по закону народного лиха». А ц кульминацийну мить герой говорить; звертаючись до народних месникив з терпкою гиркотою: «Хиба те, що сталося зи мною, з селом, не тяжче смерти у сто крат?..» Страшна правда цих слив торкнулася найглибших куточкив сердець. Перед духовним зором партизан «виникла раптом вся Вкрайна в огни, у множестви страждань и тяжких суперечливих трагедийних стикив. Велика нещаслива земля!»
О. Довженко створив трагедийний портрет нашого безсмертного народу. Герой твору - це живи люди, плоть вид плоти народу, патриоти своей земли, яки розумиють, що над йхним життям и долею майбутних поколинь нависла смертельна загроза фашистською рабства. Багато шкоди завдало довголитне витоптування гуманистичних моральних принципив, але не вибило йх зовсим з души народу, тому й уживаються мирно не тильки на покути над билою скатертиною стола, а й у души простой людини образи легендарних национальних геройв - Мамая Георгия Побидоносця, и сучасникив - Ворошилова и Будьонного. Така складнисть и неоднозначнисть людськой особистости. Це тильки збагачуе людину.
«Прекрасна людина в бою за Батькивщину», Малюючи чорну трагичну реальнисть, Довженко звеличуе вирних синив народу, що в пекельний пожежи, коли Украйна в огни, коли все згорило в «полум’й страшного нимецького суду», не втрачають впевнености в невмирущости и нездоланности нашого народу. Довженко - патриот наголошуе на идей: наши войни «герой великого гризного часу»; перемога над нимецькими загарбниками - «це буде велика горда правда на множестви столить».
Засудження вийни у киноповисти Олександра Довженка «Украйна в огни»
Комментариев нет:
Отправить комментарий